Tuesday, April 5, 2011

insurance agent

Salam, dah lama x tulis blog,harap anda semua sihat disamping keluarga dan berbahagia serta kaya raya.hahaha.

Ok minggu nie nk tolong anda kenal pasti cmna nk dapatkan agent insurance yg baik untuk diri anda atau lebih tepat product insurance yg sesuai untuk diri anda.

Ramai kat luar sana dah ada perlidungan insurance dan ramai juga yang xtahu apa2 pon pasal perlindungan yg diorng ada.Dan perkara ini amat merugikan, bukan pada insurance company tp pada pengguna itu sendiri.Sbb kalau lihat balik fakta, sangt susah nk dapatkan maklumat yg tepat bila berurusan dengan insurance,terutama sekali insurance agent.betol x?

Sekejap agent nie ckp mcm nie, sekejap agent itu cakap macam itu,,mana satu yang betol..dengan lulusan BBA insurance daripada uitm dan pengalaman luas saya berurusan dengan agent dari pelbagai company saya akan kongsikan dengan anda beberapa tips memilih agent dan product yg sesuai unutk diri anda.

Tahu x anda, zaman 2011 nie zaman melinium, bak akta org semua dh ada perlindungan insurance, kalau yg xda tu lekeh sangt lah, bak kata pepatah “ketinggalan zaman”..perlindungan semacam menjadi kemestian pada diri kita, samada bagi pelajar atau pekerja.

Tuan2 dan Puan2 sekalian, product insurance company kebanyakannya sama sahaja,Cuma berlainan dari segi marketing sahaja.Saya dh melihat bnyak insurance punya product mostly sama sahaja.the patern is same.Tp yg membezakannya adalah bagaimana seseorng agent tu menyampaikannya kepada anda.Kebanyakan agent insurance akan focus pada keuntungan diri sendiri(saya kata kebnyakan ye,bukan saya kata semua agent)sbb ada agent yg telus dan ceritakan dari A sampai Z..bila cita bnyk sale x masuk plak,itulah masalahnya.Masing2 cari makan.haha

Then tips pertama sblum anda ambik insurance/perlindungan untuk diri anda,yg pertama pilih company yg well establish. kalau company jarang nk dengar2 kn sangat 2,jauhilah,nk ambik boleh,risiko nya anda yang tanggung.For muslim skang dah ada choice Islamic insurance(takaful),so should choose Islamic nya product lah kan compare ngan yang conventional yg xpatuh pada syariah.(nk cita pasal takaful sangt panjg,mengapa leh dinamakan takaful,apa perbezaan takaful dan conventional,apa masalahnya nya ngn insurance dan kenapa nk wujudkan takaful,dari segi konsep dan kepatuhan pada syariah apa yg relate nya dengan takaful,nanti sy akan share pada anda pasal takafulpada post akan datang).

Tips kedua,jumpa seberapa ramai agent yg mungkin untuk membandingkan service diorng,its not about the company tp it’s about the agent service. Kalau agent itu can service u well then the explanation meyakinkan, then u can proceed nk teruskn ngn service yang dia provide kan tu.Kalau dh ramai u jumpaa agent kan, u dh leh baca dia nya lenggok nk buat sale,mcm na dia mengayat kita(bak kata orang tua2,macam mana sorng laki2 tu ngorat seorang perempuan)manis jer kata2,,pijak semut pon x mati tau,..hehe
Bersambung…………….





No comments:

Post a Comment